Menu Zamknij

Jak robić ciekawe zdjęcia smartfonem, jeśli nie znamy się na fotografii?

Jak robić ciekawe zdjęcia smartfonem

Robienie ciekawych i efektownych zdjęć telefonem to obecnie bardzo pożądana umiejętność. W wielu przypadkach przeważnie nie znamy się na fotografowaniu i nie potrafimy wykonać profesjonalnego zdjęcia — szczególnie smartfonem.

Aby móc jednak pochwalić się na Facebooku, czy wśród znajomych ciekawym zdjęciem nie musimy posiadać takiej wiedzy, czy doświadczenia. Istnieje kilka porad oraz trików, dzięki którym nawet przy minimalnej wiedzy fotograficznej zrobimy bardzo dobre zdjęcie, które spowoduje zachwyt u wszystkich znajomych.

Smartfon — da się nim zrobić dobre zdjęcie!

Jeśli chcemy zrobić dobre zdjęcie smartfonem, warto podkreślić, że zdjęcie takie da się zrobić bez profesjonalnej lustrzanki czy sprzętu. Choć nie będzie to najwyższej klasy zdjęcie, może ono tylko niewiele odbiegać od wysokojakościowych fotografii. Aby wykonać takie zdjęcie, nie musimy też posiadać szerokiej wiedzy czy doświadczenia lub nawet znać się na fotografowaniu. Kluczem do sukcesu jest skupienie się na kilku ważnych elementach, które wykonać może każda osoba. Najlepszym przykładem jest wiele wspaniałych fotografii w sieci, które zostały wykonane właśnie telefonem. Obecne smartfony mają coraz lepsze obiektywy, aparaty i procesory graficzne. Zrobienie nimi bardzo ładnego zdjęcia jest stosunkowo prostym zdaniem.

Kadr i ujęcie

Pierwszym elementem, na jaki musimy zwrócić uwagę, jeśli chcemy zrobić dobre zdjęcie, jest kadr i ujęcie. Ten element zależy tylko od nas a smartfon lub technologia nie pomogą nam w tym zadaniu. Wykonując fotografie, należy zrobić zdjęcie zgodne z liniami pionowymi i poziomymi np. budynków czy ogólnego planu. Warto zastanowić się nad kadrem i uchwycić w nim to, co chcemy, aby znalazło się na fotografii. Pomoże nam w tym podgląd na żywo na całym ekranie. Warto też zrobić nieco większe ujęcie, tak aby najważniejsze rzeczy na zdjęciu nie zostały obcięte. Zbędny margines możemy następnie usunąć w programie do obróbki. Dobrym pomysłem jest też włączenie siatki, która jest dwiema liniami poziomymi i pionowymi wyświetlającymi się na podglądzie. Pomoże to zrobić proste zdjęcie. Pierwszym zatem elementem dobrego zdjęcia ze smartfona jest ujęcie całego kadru, który chcemy przekazać odbiorcom.

Ustawienia zdjęcia? Tylko podstawowe i automatyczne

Po wzięciu smartfona do ręki i wycelowaniu w nasz kadr przeważnie drugim elementem, na jaki napotykamy, są ustawienia. Istnieje wiele ustawień i programów, które możemy zmienić. W smartfonach możemy skorzystać z programów do zdjęć nocnych, dziennych, przy sztucznym świetle czy ustawiać parametry balansu bieli, kontrastu itp. samodzielnie. Ustawienia te w dużej mierze — szczególnie ręczne nie będą nam pomocne, gdyż przeważnie osoby robiące zdjęcia na smartfonie nie znają się na fotografii. Najlepszym rozwiązaniem będzie ustawienie trybu auto i skorzystanie z pomocy smartfona który sam dostosowuje najlepsze parametry do warunków zdjęcia. Możemy też ustawić tryb nocny, jeśli zdjęcie robimy w nocy itp.

Skupiając się na ustawieniach, nie powinniśmy zagłębiać się w zaawansowane parametry, gdyż i tak nie przyniesie nam to przeważnie dobrych efektów, a postarać się zrobić zdjęcie “automatyczne” – uniwersalnie. Dzięki temu na zdjęciu zachowa się średni balans bieli, kontrast, długość migawki, jasność itp. Zdjęcie powinno być wykonane zatem tylko poprawnie, a dalsza obróbka odbędzie się “na spokojnie” na komputerze lub w aplikacji. Zdjęcia standardowe — uśrednione łatwiej też obrabiać. W drugim punkcie robienia zdjęć na smartfonie powinniśmy skupić się jedynie na tym, aby zdjęcie było wykonane poprawnie i nie było np. ekstremalnie jasne, ciemne, rozmyte itp. Wykonanie takiego “przeciętnego” zdjęcia jest łatwe, a nad jego jakością pracować będzie w ostatnim punkcie.

Fotografia mobilna - Święta
Fotografia mobilna – Święta

Zoom i flesz

Kolejnym elementem, który zauważymy podczas robienia zdjęcia smartfonem, jest zoom i flesz. Jest to przybliżanie obrazu oraz lampa błyskowa. Wiele osób korzysta z tych elementów nieprawidłowo czym całkowicie niszczy wykonane zdjęcia. Zoom występuje w dwóch formach i jest to zoom optyczny oraz cyfrowy. Ten pierwszy — optyczny to korekta soczewki, która pozwala przybliżać obraz lub go oddalać. Z tego zoom-u możemy jak najbardziej skorzystać, gdyż nie wpływa na jakość zdjęcia. Zoomu cyfrowego nie należy używać nigdy. Zoom cyfrowy to po prostu powiększenie pikseli co owocuje niewyraźną fotografią i z pewnością nie pomoże nam przy wykonaniu dobrego zdjęcia. Wiele osób próbuje wykonywać zdjęcia z fleszem, co też w zdecydowanej większości nie jest korzystne. Flesz na dworze z pewnością nie da nam większej jasności zdjęcia, gdyż jest zbyt mały w telefonach, a jedynie narazimy się na szybsze wyładowanie baterii. Jeśli chcemy wykonać jaśniejsze zdjęcie, wystarczy użyć dłuższego czasu ekspozycji, a często aparat w trybie auto sam dostosowuje ustawienia aparatu. Flesz w pomieszczeniach np. na imprezie może być dobrym pomysłem, ale jeśli pomieszczenie jest odpowiednio duże, a światło nie będzie odbijało się od elementów wystroju itp.

Obróbka w programie graficznym

Ostatnim najważniejszym punktem zrobienia dobrego zdjęcia smartfonem jest obróbka zdjęcia w programie graficznym. To właśnie w tym miejscu nadrobimy wszystkie braki np. wiedzy czy umiejętności. W programie graficznym możemy z przeciętnego zdjęcia, które wykonaliśmy zrobić niezwykłą fotografię. W sieci istnieje wiele darmowych aplikacji, takich jak Photoshop Lightroom, Photoshop czy Fotor. Prezentują one różny poziom zaawansowania, a w sieci istnieje wiele poradników na ich temat. Przeważnie mamy do dyspozycji kilka podstawowych suwaków, które odpowiadają za jasność, kontrast, ostrość czy nasycenie barw. Wystarczy przesuwać je odpowiednio, aby w ciągu kilku sekund nasze zdjęcie przypominało prawie te z okładek kolorowych gazet. W programach takich możemy skorzystać z wielu gotowych filtrów i jednym kliknięciem zmienić zdjęcie przeciętne w bardzo ciekawe. Z obsługą tych programów poradzi sobie każda osoba — nawet ta nieznająca się na fotografii.

Robienie zdjęć poprzez aplikację — alternatywa dla programów graficznych

Alternatywą dla osób, które nie chcą obsługiwać programów graficznych, są aplikacje, które “na żywo” nakładają filtry i możemy wybierać różne efekty. Dzięki temu po naciśnięciu spustu migawki od razu otrzymamy ciekawe i retuszowane zdjęcie. Aplikacje takie są darmowe, a wśród nich panuje duży wybór.